Vad är WILD-cards?

WILD-cards är möjliga händelser som genom sin stora påverkan blir signifikanta för företags beslutsfattande. Varje gång du ska ta ett beslut eller avsluta en affär så är WILD-cards de risker i avtal du vill känna till men som kanske inte är uppenbara för dig eller dina medarbetare.

Därför har vi på TryggaAvtal tillsammans med några av Sveriges mest erfarna chefsjurister utvecklat en metod för att enkelt hitta WILD-cards i inköps- och säljavtal. Genom att fokusera på vad avtalet säger om fyra centrala punkter får du en snabb överblick över de WILD-fallgroparna.

  • Warranty (garantier)
  • Indemnity (vissa typer av ersättningsansvar)
  • Liability (ansvar t.ex. vid fel)
  • Delay (ansvar vid försening)

Dessutom blir det enklare för dina medarbetare att snabbt förstå och agera om något saknas i avtalet eller inte ligger på en för ert bolag acceptabel nivå.

Warranty

I samband med inköps- och försäljningsprocessen lämnas alltid löften och garantier i någon form. Om ni är på inköpssidan är det viktigt att ansvaret inte urvattnas alltför mycket eller skrivs bort helt. Då riskerar ni själva få stå för alla kostnader om det som köpts in inte håller måttet. Om ni är på säljsidan är det viktigt att ansvaret begränsas, annars kan era kostnader i princip bli hur stora som helst.

Indemnity

Ofta innehåller avtal löften om att en part ska ersätta och hålla den andra parten skadeslös för vissa typer av kostnader (skatteförluster, produktskador, utebliven vinst, etc.). Sådana bestämmelser kan vara luriga att upptäcka och är ibland ”inbakade” i andra bestämmelser. Samtidigt kan kostnaderna bli väldigt stora och egentligen omöjliga att förutse.

Liability

Vilket ekonomiskt ansvar har ni om något går fel? Man talar ofta om två olika typer av skador – direkta och indirekta skador. Direkta skador är ökade kostnader som en part kan drabbas av t.ex. då en produkt eller tjänst är felaktig. Indirekt skada är snarare förknippad med att en viss önskad effekt uteblivit, t.ex. förlorad vinst eller renomméförlust. Kostnaderna för indirekta skador kan i princip bli hur stora som helst och är omöjliga att förutse på förhand. Var särskilt uppmärksam på detta om ni exporterar till andra länder. 

Om ni är på inköpssidan är det viktigt att ansvaret inte urvattnas alltför mycket eller skrivs bort helt. Om ni är på säljsidan är det viktigt att ansvaret begränsas. Dessutom bör man försöka friskriva sig från ansvar för indirekta skador och följdskador. 

Delay

Hur ser ansvar ut om leveransen är försenad? Finns det några straffavgifter inskrivna i avtalet? I köplagen finns regler som är relativt fördelaktiga för köparen. Som säljare försöker man ofta göra avtalets bestämmelser mer säljarvänliga och som inköpare vill är det viktigt att bestämmelserna inte urvattnas alltför mycket.